Meble szkolne i przedszkolne - wymagania PDF Drukuj Email
poniedziałek, 18 października 2010 12:15

Wymagania wobec mebli szkolnych reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r., Nr 6, poz. 69 z późn. zm.)

§ 2.

Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub placówce (...)

§ 9 ust. 2

Sprzęt, z którego korzystają osoby pozostające pod opieka szkoły lub placówki, dostosowuje się do wymagań ergonomii

§ 9 ust. 3

Szkoły i placówki nabywają wyposażenie posiadające atesty lub certyfikaty

 

Meble - stoły i krzesła

  • nie powinny powodować zagrożenia dla życia i zdrowia użytkowników
  • powinny umożliwić przyjęcie prawidłowej pozycji siedzącej przy pisaniu, czytaniu i słuchaniu

 

Projektowanie i wykonanie mebli szkolnych powinno przewidzieć:

  • zagrożenia mechaniczne: ostre punkty lub krawędzie, nieprawidłowo zaprojektowane elementy mebli (stelaże), niska wytrzymałość na skutek zastosowania nieodpowiednich materiałów - mogą spowodować otarcia i rany cięte, obrażenia w wyniku zaczepienia ubrania lub potknięcia się
    • okucia i części metalowe powinny być na tyle zaokrąglone lub osłonięte, by nie groziły urazami podczas użytkowania
    • urządzenia lub akcesoria przeznaczone do regulacji wysokości mebli lub elementów powinny zapewniać stabilne połączenia elementów i być bezpieczne w obsłudze
    • połączenia konstrukcyjne powinny być tak rozwiązane, by wykluczały możliwość łatwego demontowania mebli przez uczniów
    • końcówki elementów ruchomych powinny być zaślepione, elementy z którymi styka się użytkownik powinny być pozbawione ostrych krawędzi
  • zagrożenia chemiczne - wynikające z zastosowania materiałów zawierających substancje toksyczne
    • materiały pochodzenia chemicznego: barwniki, materiały lakiernicze, kleje, tworzywa sztuczne, a w tym okleiny i inne mogą być stosowane na podstawie pozytywnego atestu jednostki uprawnionej w tym zakresie
    • w meblach przedszkolnych zaleca się maksymalne stosowanie drewna i oklein naturalnych
    • stosowane płyty drewnopochodne powinny odpowiadać klasie higieny E1 (płyty o niższej emisji formaldehydu )
    • ze względu na higienę wzroku dzieci, płyty stołów powinny być matowe, gładkie, na powierzchnie zewnętrzne widoczne mebli nie należy stosować kolorów jaskrawych, pobudzających,
    • odporne na ścieranie, uderzenia, wodę, tłuszcz.

 

Postawa ciała przy prawidłowo dobranym umeblowaniu

  • stopy w butach powinny płasko spoczywać na podłodze,
  • między udami a spodem stołu powinien być zachowany prześwit, umożliwiający swobodne poruszanie nogami,
  • uda nie powinny być od spodu uciśnięte przez krawędź siedziska,
  • wysokość stołu powinna być tak dobrana, aby płyta stołu, jeśli ramiona są opuszczone, znajdowała się na poziomie łokci,
  • oparcie krzesła powinno podpierać plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, poniżej łopatek,
  • powinien być zachowany odstęp między tylnymi częściami nóg a przednią krawędzią siedziska,
  • między oparciem a siedziskiem krzesła powinna zostać zachowana przestrzeń umożliwiająca swobodne ruchy dolnej części tułowia,
  • krzesła i stoły powinny być wyraźnie oznakowane przez zamieszczenie rozmiaru lub koloru lub obydwu oznaczeniem,
  • zaleca się malowanie części metalowych stelaża w kolorze oznakowania zgodnie z normą,
  • stół i krzesło musi mieć ten sam rozmiar,
  • użytkownik mebli powinien wiedzieć, jaki rozmiar ma wybrać i rozumieć dlaczego

Ogólna zasada:  „LEPIEJ SIEDZIEĆ ZA WYSOKO NIŻ ZA NISKO”

 

PN-ISO 5970 „Meble. Krzesła i stoły szkolne. Wymiary funkcjonalne”
Wzrost dziecka (mm.) Numer / Kolor Wysokość stołu (cm) – A Wysokość krzesła (cm)- B

< 980

0 / biały

40

22

980-1120

1 / pomarańczowy

46

26

1121-1270

2 / fioletowy

52

30

1271-1420

3 / żółty

58

34

1421-1570

4 / czerwony

64

38

1571-1720

5 / zielony

70

42

> 1721

6 / niebieski

76

46

 

W dniu 04.10.2007 r. PKN wprowadził do stosowania polską wersję Normy Europejskiej:

PN – EN 1729-1:2007 „Meble – Krzesła i stoły do instytucji edukacyjnych Część 1: Wymiary funkcjonalne”
PN – EN 1729-2:2007 „Meble – Krzesła i stoły do instytucji edukacyjnych Część 2: Wymagania bezpieczeństwa i metody badań”

 

PN–EN 1729-1:2007 „Meble – Krzesła i stoły do instytucji edukacyjnych Część 1: Wymiary funkcjonalne”
Numer rozmiaru Kod koloru Wzrost (bez butów – mm) Wysokość podkolanowa (mm) Wysokość siedziska - h8- ± 10 (mm)

0

Biały

800-950

200-250

210

1

Pomarańczowy

930-1160

250-280

260

2

Fioletowy

1080-1210

280-315

310

3

Żółty

1190-1420

315-355

350

4

Czerwony

1330-1590

355-405

380

5

Zielony

1460-1765

405-435

430

6

Niebieski

1590-1880

435-485

460

7

Brązowy

1740-2070

485+

510

 

 

PN–EN 1729-1:2007 „Meble – Krzesła i stoły do instytucji edukacyjnych Część 1: Wymiary funkcjonalne”
Numer rozmiaru Kod koloru Wzrost bez butów - mm) Wysokość podkolanowa (mm) Wysokość płyty roboczej - h1- ± 10 (mm)

0

Biały

800-950

200-250

400

1

Pomarańczowy

930-1160

250-280

460

2

Fioletowy

1080-1210

280-315

530

3

Żółty

1190-1420

315-355

590

4

Czerwony

1330-1590

355-405

640

5

Zielony

1460-1765

405-435

710

6

Niebieski

1590-1880

435-485

760

7

Brązowy

1740-2070

485+

820

 

 

Porównanie znormalizowanych wymiarów starych mebli PN-ISO 5970 i nowych mebli PN–EN 1729-1:2007
Numer rozmiaru Wzrost użytkowników mebli (mm) Wysokość siedziska krzesła (mm) Wysokość płyty roboczej stołu (mm)
starych nowych starego nowego starego nowego

0

821-980

800-950

220

210

400

400

1

981-1120

930-1160

260

260

460

460

2

1121-1270

1080-1210

300

310

520

530

3

1271-1420

1190-1420

340

350

580

590

4

1421-1570

1330-1590

380

380

640

640

5

1571-1720

1460-1765

420

430

700

710

6

powyżej 1720

1590-1880

460

460

760

760

7

-

1740-2070

-

510

-

820

Wpisany przez Administrator   
Poprawiony: poniedziałek, 18 października 2010 12:59
 


NIZP - Państwowy Zakład Higieny Instytut Żywności i Żywienia Monitoring Jakości Sanitarnej Wody Instytut Medycyny Pracy Ministerstwo Zdrowia