Czyste powietrze wokół nas

Pierwszym środowiskiem  w jakim dziecko się rozwija jest rodzina, następnie instytucje wychowawcze jak przedszkole, szkoła czy grupa rówieśnicza. Wzory zachowań również w odniesieniu do nałogu palenia kształtuje między innymi środowisko rodzinne. Z badań wynika ,że prawdopodobieństwo palenia przez dzieci wzrasta, kiedy palą rodzice lub starsze rodzeństwo.

Dla dzieci w wieku przedszkolnym bierne palenie oznacza między innymi:

  • zwiększoną częstość występowania przewlekłego zapalenia ucha środkowego,
  • zwiększona konieczność interwencji chirurgicznej w przebiegu zapalenia ucha środkowego,
  • zaburzenia rozwoju psychoruchowego,
  • zaburzenia zachowania dziecka,
  • zmniejszona gotowość szkolna,
  • mniejsza odporność na infekcje.

Palenie bierne rzadko postrzegane jest w kategoriach zagrożenia ,a palenie przy dzieciach jest prawie normą. Najskuteczniejszym działaniem w dziedzinie profilaktyki chorób odtytoniowych jest zapobieganie paleniu tytoniu, a edukacja w tym kierunku jest niezbędna od najmłodszych lat.

Program Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej ph. “Czyste powietrze wokół nas” powstał w 1997 roku i  ma charakter profilaktyczny.

PSSE Białystok realizuje program przy współpracy Departamentu Spraw Społecznych Referatu Zdrowia Urzędu Miejskiego w Białymstoku.

Adresaci programu:

Dzieci 5-6 letnie, ich rodzice i opiekunowie.

Cele główne programu:

  • Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
  • Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nich tytoń.

Cele szczegółowe programu:

  • Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
  • Wykształcenie umiejętności różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
  • Zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu tytoniowego.
  • Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
  • Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym.

Metodyka programu:

Program opracowany jest na 5 zajęć – wg scenariuszy, które mogą być rozwijane i doskonalone wg własnych potrzeb i możliwości.

Zajęcia mają charakter warsztatowy. W przebiegu zajęć wykorzystano przede wszystkim metody aktywizujące , których istotą jest umożliwienie dzieciom zaangażowania wszystkich zmysłów i podjęcia rożnych form aktywności w procesie zdobywania informacji i kształtowania umiejętności.

Materiały do wykorzystania w realizacji programu :

  • PORADNIK DLA NAUCZYCIELA – scenariusze zajęć, list do rodziców, załączniki do wykorzystania podczas zajęć – poradnik cpwn
  • PLAKAT
  • KOLOROWANKA – Kolorowanka_i_tekst_piosenki_o_Dinku
  • PŁYTA CD– Piosenka o Dinku
  • ULOTKI dla rodziców, opiekunów, wychowawców
  • Czyste powietrze wokół nas – prezentacja założeń i metod realizacji programu – do pobrania
  • Znaczki do kolorowania – do pobrania
  • Druki i formularze druk sprawozdania
  • Maskotka – Dinek